Monday, May 28, 2007

Flystreik!


Kanskje jeg aldri kommer hjem igjen fra Sverige? Skulle tatt seg ut. Men sannheten er at det er flystreik i SAS og jeg skal være på plass i Stockholm i morgen kveld. I dag, pinsedagen, har jeg lest meg opp på Astrid igjen. Vel forberedt kan en ikke si at jeg er, men dette begynner å bli gøy. De andre deltakerne har skrevet mange interessante foredrag som jeg nå har lest meg opp på. De fleste skriver om Pippi og Ronja. Det virker som om de er de viktigste, to alen av samme slag på et vis. Sterke jenter, selvstendige og kraftfulle. Har betydd mye for mange. Jeg skal jo snakke om Rasmus jeg da, kanhende noen husker han også.


Men mens jeg holder på med Astrid så kom jeg på at jeg skrev om henne på Wikipedia, på norsk. Sjekker ut, og ser at teksten min er der, men den er betraktelig utvida. Sånnt er morsomt, den har i tillegg fått et nynorskbidrag som er veldig bra. Og det står at artikkelen om Astrid har vært Wikipedias utvalgte artikkel en eller annen gang i 2006. Moro. Egentlig leita jeg etter talen som Astrid Lindgren holdt da hun fikk de tyske bokhandlernes fredspris i 1978. Den har mange prominente folk og tenkere fått (Habermas, Havel, Sontag m.m.fl) Hun snakket om vold mot barn og langsiktige skadevirkninger. En tale som vakte oppsikt i 1978. Lovforbud mot å slå /bruke vold mot barn kom etter den talen i Sverige. Astrid påvirket samfunnsdebatten.

Men hvor finner jeg talen? Tenkte den kunne brukes til opplesning under en viss navnefest i juni. Må leite videre.

No comments: